جستجو

روبُر

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

روبُر

آموزش دوخت شلوار مردانه به صورت تصویری و گام به گام(قسمت1)

فهرست مطالب

آموزش دوخت شلوار مردانه

آموزش دوخت شلوار مردانه یکی از مهارت‌های پایه در دنیای خیاطی است که می‌تواند به خیاطان مبتدی و حرفه‌ای کمک کند تا یک پوشاک ضروری و پرکاربرد را به‌طور کامل تولید کنند. با انتخاب پارچه مناسب، اندازه‌گیری دقیق، و پیروی از الگوی صحیح، می‌توان یک شلوار زیبا و راحت دوخت. این فرآیند شامل مراحل مختلفی از جمله برش پارچه، دوخت درزها، نصب زیپ و تنظیم کمری است که هر کدام از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

الگوی آماده خیاطی شلوار مردانه روی سایت قرار دارند. الگوها را تهیه کنید و با راهنمای دوخت به راحتی بدوزید.

توجه :هنگام دوختن روی پارچه‌ها باید به سمت هم باشد.  خطوط الگو را با کوک زدن به سمت روی پارچه منتقل کنید.

1-هر یک از تکه‌های جلوی شلوار را در امتدا خط اتوی شلوار که روی الگو‌ها علامت گذاری شده تا کنید طوری که پشت پارچه به سمت داخل باشد. سپس اتو کنید تا اثر خط اتو روی پارچه بیفتد.

 

مرحله-1 دوخت شلوار مردانه
مرحله-1 دوخت شلوار مردانه

دوخت جیب جلو شلوار مردانه

2-هر یک­­‌ از تکه‌های جیب را روی تکه جلوی شلوار بگذارید طوری که روی پارچه‌ها به سمت هم باشد سپس آن‌ها را از روی خط دهانه‌ی جیب به هم کوک بزنید طوری که درزهای شماره ۱ روی هم قرار بگیرند. سپس بدوزید و اضافه درز را باریک کنید.

مرحله-2 دوخت شلوار
مرحله-2 دوخت شلوار

تکه جیب را به سمت داخل برگردانید و کوک بزنید خط دهانه جیب را اتو کنید.

3-تکه جلوی شلوار را روی تکه پهلوی بالای شلوار بگذارید و با سوزن ته گرد نگه دارید طوری که خط دهانۀ جیب روی خط جایگذاری علامت گذاری شده در تکه پهلو قرار بگیرد. (روی) تکه جیب و تکه پهلوی شلوار باید به سمت هم باشد. لبه دهانه جیب را در جای خود کوک بزنید.

مرحله-3 دوخت شلوار
مرحله-3 دوخت شلوار

4- تکه جیب را به تکه بالای پهلوی شلوار بدوزید طوری که تکه جلوی شلوار در دوخ .نرود لبه‌های اضافه درز را با هم پاکدوزی کنید. لبه‌های تکه بالای پهلو را به تکه جلوی شلوار کوک بزنید.

مرحله-4دوخت شلوار
مرحله-4دوخت شلوار

5-ساسون‌های پشت را بدوزید و آنها را به سمتت خط مرکز پشت اتو کنید. 

مرحله-5-دوخت شلوار
مرحله-5-دوخت شلوار
 

دوخت جیب فیلتابی پشت شلوار

برای محکم شدن قسمت دهانه جیب در تکه‌های پشت شلوار دو تکه نوار لایی چسب به ابعاد ۱۷×۵ سانتی متر ببرید و روی خط جیب علامت گذاری شده در سمت پشت پارچه بچسبانید. شکل ۸ را مشاهده نمایید روی خطوط علامت گذاری شده کوک بزنید تا از سمت روی پارچه دیده شوند.

هر یک از نوارهای فیلتاب را از روی خط تای علامت گذاری شده تاکنید طوری که پشت پارچه به سمت داخل باشد لبه‌های باز را با سوزن ته گرد روی هم نگه دارید سپس اضافه درز لبه‌های باز را تا ۷ میلیمتر باریک کنید.

6-مطابق شکل هر یک از نوارهای فیلتاب را روی خط اتصال علامت گذاری شده در تکه پشت شلوار بگذارید و کوک بزنید تکه جیب ا را روی نوار مغزی بگذارید طوری که روی جیب و تکه پشت شلوار به سمت هم باشد.

مرحله-6-دوخت شلوار
مرحله-6-دوخت شلوار

تکه جیب و نوار فیلتاب را با سوزن ته گرد در جای خود نگه دارید سپس آنها را جای خود بدوزید در نقاط انتهایی درز دوخت رفت و برگشت بزنید تا اتصال در آنجا محکم شود.

7-مطابق شکل تکه جیب llرا روی خط اتصال جیب بگذارید و با سوزن ته گرد نگه دارید طوری که روی پارچه ها به سمت هم .باشد جیب را در جای خود بدوزید. در نقاط انتهایی درز دوخت رفت و برگشت بزنید تا اتصال در آنجا محکم شود.

مرحله-7-دوخت شلوار
مرحله-7-دوخت شلوار

8-.هر یک از تکه‌های پشت شلوار را از روی خط علامت گذاری شده وسط دو خط دوخت برش بزنید و در لبه‌های انتهایی جیب دو چرت اریب تا آخرین بخیههای دوخت بزنید به این صورت دو مثلث کوچک در لبه‌های انتهایی ایجاد می‌شود هنگام برش دقت کنید که فیلتاب‌ها یا تکه‌های جیب بریده نشوند.

مرحله-8-دوخت شلوار
مرحله-8-دوخت شلوار

9-تکه های جیب و فیلتاب‌ها را روی درزها برگردانید و اتو کنید تکه‌های جیب را از دهانه جیب به سمت داخل برگردانید لبه‌های باز جیب را به هم کوک بزنید تا جیب موقتا بسته بماند.

مرحله-9-دوخت شلوار
مرحله-9-دوخت شلوار

10-مثلث‌های کوچک انتهای جیب را به سمت داخل برگردانید و به نوارهای فیلتاب و تکه جيب || بدوزید. لبه تکه‌های جیب را به هم کوک بزنید اضافات آنها را بچینید. سپس بدوزید.

مرحله-10-دوخت شلوار
مرحله-10-دوخت شلوار

تکه جیب || را به لبه بالای شلوار کوک بزنید.

مرحله-11-دوخت شلوار
مرحله-11-دوخت شلوار

دوخت درزهای پهلو و داخل پا

11-تکه‌های جلو و پشت شلوار را روی هم بگذارید طوری که روی پارچه ها به سمت هم باشد درزهای پهلو را بدوزید طوری که شماره های ۲ روی هم قرار بگیرند. سپس درزهای داخل پا را بدوزید طوری که شماره‌های ۳ روی هم قرار بگیرند لبه‌های اضافه درز را پاکدوزی کنید اضافه درزها را باز کرده و اتو کنید.

نتیجه‌گیری

یادگیری دوخت شلوار نه تنها مهارتی مفید است، بلکه می‌تواند به خیاطان این امکان را بدهد تا خلاقیت خود را در طراحی و دوخت پوشاک به نمایش بگذارند. با تمرین و تکرار، دوخت شلوار می‌تواند به یکی از پروژه‌های ساده و لذت‌بخش تبدیل شود که نتیجه آن لباسی کاربردی و متناسب با سلیقه فرد است. در نهایت، با کسب مهارت در دوخت شلوار، می‌توان از این توانایی برای تولید انواع مختلف پوشاک استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *