روزگاری که با هجوم رسانههای دیجیتالی مواجه هستیم نقش مجلات کم رنگتر شده است. هر چند که برای مطالعه عمیق و داشتن دانش تخصصیتر در حوزهی مد، نیاز به خواندن مجلات نیز میشود. در مجلات، اطلاعات منسجم تر، طبقه بندی شده و موثرتر هستند.
مجلات مد طیف وسیع و گستردهای را شامل است که نه تنها علاقهمندان به دنیای مد و متخصصین حوزهی فشن، بلکه جامعهشناسان و حتی روانشناسان نیاز به مطالعه آنها دارند.
در ادامه به معرفی چند مجله معروف مد و فشن که پر نام و آوازه هستند میپردازیم. مجلاتی که برخی از آنها زیر چتر کمپانی ناشران بزرگی همچون Condé Nast میباشند.
فهرست مطالب
مجله ELLE مهمترین مجله معروف مد و فشن
بعد از جنگ جهانی دوم در سال 1944 زنان در فرانسه به حق رای دست پیدا کردند. درست یک سال بعد از این اتفاق هلن گردن به همراه همسرش پیر لازرف تصمیم گرفتن که مجلهای برای بانوان این سرزمین منتشر کنند.
مجلهای که حتی اسمش، جنسیت مخاطبینش را مشخص میکرد؛ Elle در زبان فرانسوی به معنی سوم شخص مونث است. این نشریه در ۲۱ نوامبر ۱۹۴۵ میلادی اولین شماره خود را منتشر کرد.
بعد از از گذشت سالها این مجله نه تنها در پاریس بلکه در ژاپن، آمریکا، ایتالیا، روسیه و… طرفداران خودش را پیدا کرد و به عنوان مرجع در عرصهی اطلاع رسانی فشن در تراز بین الملی قرار گرفت.
اکنون این مجلهی مد و فشن به 29 زبان زنده دنیا ترجمه میشود.
این مجله به شکل هفتهنامه در فرانسه و به صورت ماهنامه در سرتاسر دنیا توزیع و البته در چین هر 40 روز یکبار منتشر میشود.
مجله VOGUE
بی شک میتوان پر فروشترین مجله مد و فشن را ووگ معرفی کرد. ووگ برای اولین بار در سال 1892 ابتدا توسط تاجر آمریکایی به نام آرتور بالدوین ترنر به عنوان روزنامه هفتگی منتشر شده بود و بر سبک زندگی و تفریحات اقشار سطح بالای جامعه آمریکا تمرکز داشت.
سپس در سال 1909 امتیاز این مجله توسط Condé Montrose Nast خریداری شد و رویکرد مجله به سمت دنیای زنان تغییر مسیر داد. پس از گذشت دو سال مجله مد ووگ اعتبار جهانی پیدا کرد و مسیر معرفی خود را در اروپا هموار کرد.
در سال 1988 پس از افت چند سالهی مجلهی مد ووگ، آنا وینتور به عنوان سر دبیر مجله برگزیده شد و با سیاست معرفی ترندهای روز دنیا، جان دوباره به مجله بخشید.
امروزه مجله ووگ به 23 زبان زنده، به شکل ماهنامه منتشر میشود و نسخه ایتالیایی Vogue Italia به عنوان برترین مجله مد در جهان شناخته شده است.
مجله HARPER BAZAR
هارپرز بازار اولین مجلهی مد آمریکایی است که با انتشار مطالب جالب و آموزنده، طبقه متوسط و بالای جامعهی آمریکا را هدف قرار داد.
هارپر و برادران، مجله مد Harper’s Bazaar را در سال 1867 معرفی کردند که در ابتدا به صورت هفتهنامه منتشر میشد. ولی بعد از گذشت زمان در قالب ماهنامه نه تنها در امریکا بلکه در 32 کشور جهان توزیع میشود.
به جرات میتوان یکی از اثرگذارترین مجلات دنیای مد را مجله هارپرز بازار معرفی کرد. زیرا که از ترندها و آخرین فشن شوها تا تغییراتی که در استایل لباسها چه کژوال چه کوتور اتفاق افتاده است را یک جا اطلاع رسانی میکند.
در ماه می 2001 Glenda Bailey به عنوان سر دبیر مجله هارپرز بخش آمریکا منصوب شد.
این مجله مد در قالب بلاگ و بسترهای دیجیتالی مثل شبکههای اجتماعی به راحتی در دسترس عموم قرار دارد.
مجله INSTYLE
اینستایل نه تنها برای زنان بلکه برای هر کس که به سبک زندگی و مد علاقه دارد، مجلهی مفید و جذابی خواهد بود. این مجله یکی از معدود مجلههای ست که به عنوان مرجع و منبع، برای وبلاگ نویسان فشن و لایف استایل شناخته شده است.
آریل فاکسمن (Ariel Foxman )، که 25 سال پیش به اینستایل پیوست، سر دبیر مجله بود تا اینکه لورا براون (Laura Brown) در سال 2016 این مقام را تصاحب کرد. براون مدیر اجرایی سابق مجلهی Harper’s Bazaar بود و تجربیاتش در این زمینه برای او بسیار مفید بود.
در سال 2018، InStyle به اولین مجله بزرگ مد تبدیل شد که عکاسی و تبلیغات با خز را ممنوع اعلام کرد؛ این امر باعث جذب مخاطبین حامی حقوق حیوان به این مجله شد.
ایناستایل نه تنها در امریکا بلکه در بیش از 16 کشور از جمله استرالیا، آلمان، برزیل، یونان، کره جنوبی و اسپانیا توزیع میشود.
مجله Cosmopolitan
مجلهی Cosmopolitan که به Cosmo نیز معروف است با انتشار مطالب زنانه محور در همه جای دنیا طرفدارانی در زمینهی مد و سبک زندگی دارد. این مجله نخستین بار در سال 1886 در ایالات متحده به عنوان یک مجلهی خانوادگی منتشر و توزیع شد.
بعدها به یک مجلهی ادبی تغییر رویکرد داد و از سال 1965 با سر دبیر شدن هلن گورلی براون (Helen Gurley Brown) به یک مجلهی زنانه تبدیل شد.
در واقع چند سال قبل از ورود براون، مجله کازموپالیتن یک مجله خسته کننده در بین منتقدین معرفی شده بود. اما گورلی براون با ساختار شکنیهایش، زنان را خارج از محدودیتهای جنسی، تشویق به لذت بردن از زندگی کرد و همین موضوع باعث تحول عظیم در روند این مجله شد.
اکنون این مجله مد با دیدگاه فمینستی به سر دبیری جسیکا پلس (Jessica Pels) در 110 کشور با 35 زبان منتشر میشود.
مجله Grazia
یکی از معتبرترین مجله معروف مد و فشن، مجلهی Grazia ایتالیا است. این مجله که از دل یکی از پایتختهای مد یعنی میلان منتشر میشود، متعلق به شرکت Arnoldo Mondadori Editore است. اولین شمارهی این مجله در یکم اکتبر 1938 منتشر شد و نخستین شماره بینالملی آن در 2004 در بلغارستان معرفی شد.
این مجله به صورت هفتهنامه، بر خلاف دیگر مجلات مد، علاوه بر اخبار مد و فشن، مسائل جاری و اقتصاد روز را درون خود جای داده است. در اروپا Grazia را همپایه مجلهی مد هارپر بازار میدانند زیرا که کانالی برای معرفی برندها و فعالیتهای هنرمندان در عرصه مد ایتالیا است.
مجله NUMERO
نومرو توسط Elisabeth Djian در سال 1998 در فرانسه منتشر شد و تا کنون سر دبیری مجله را نیز بر عهده دارد. هدف از راهاندازی این مجله، بالا بردن سطح آگهی زنان در زمینه هنر، موسیقی، طراحی، سبک زندگی و البته مُد بود.
زمانی که از او پرسیدند هدفش برای راهاندازی این مجله چه بود او پاسخ داد: از مجلاتی که اطلاعات سطحی و زرد به مخاطبین میداد خسته شده بودم مثل چگونه اغوا کردن مردان , به فکر منتشر کردن مجلهای در سطح زنان باهوش وبا استعداد افتادم که علاقه دارند در زمینهی مد، هنر و موسیقی بیشتر بدانند. اکنون این مجله در کشورهای مختلفی مانند: آلمان، چین، کره، ژاپن، تایلند و روسیه منتشر میشود.
مجله Vanity Fair
یکی دیگر از مجله معروف مد و فشن که میتوان در حیطهی مد و سبک زندگی نام برد، مجلهی ونیتی فر است. این مجله در بازه زمانی 1913 تا 1936 اولین دورهی فعالیت خودش را شروع کرد و پس از وقفهای در سال 1983 مجددا نشریات خودش را تحت نظارت کمپانی Condé Nast ادامه داد. سردبیر فعلی این مجله Radhika Jones است که به خوبی توانست جایگاه سردبیر موفق سابق (Graydon Carter) این مجله را پر کند.
در واقع این مجله معروف مد و فشن با داشتن چنین سردبیرهای موفقی توانست استاندارهای بی نظیری در بخش تحریریهی خود داشته باشد. مجلهی ونیتی فر هر ساله برگزارکننده و میزبان ضیافت بعد از مراسم اسکار میباشد و خبرهای داغ در این مهمانی تحت نظارت این مجله است.
مجله Marie Claire
مجله معروف مد و فشن ماری کلر از نشریههای فرانسه است که موضوعاتش با جنسیت زنانه، حول محور موضوعاتی چون تندرستی، زیبایی، مد و پوشاک است. این مجله نه تنها در مورد مد، ترندها، فرهنگ و هنر صحبت میکند بلکه صدای زنان نیز در زمانهای بسیار متغیر پس از جنگ جهانی دوم است.
این مجله معروف مد و فشن در سال ۱۹۳۷ توسط ژان پرووست Jean Prouvost بنیادگذاری شد و در آغاز به صورت هفتگی و هر چهارشنبه به چاپ میرسید. اولین نسخه بینالمللی این ماهنامه در سال 1941 در انگستان منتشر شد. د ر حال حاضر مجله ماری کلر در ۳۳ کشور و به ۱۷ زبان منتشر میشود و هر ماه در جهان ۱۵ میلیون خواننده دارد.
مخاطبان این ماهنامه، زنان جوان با تحصیلات بالا هستند که به موضوعات گوناگون علاقهمند باشند.
مجله BURDA
مجله معروف مد و فشن بوردا علاوه بر مد و فشن ابداع تازه ای داشت و آن ارایه الگوهای آماده خیاطی به مخاطبینش بود و این مجله در تمام دنیا طرفداران زیادی دارد.
پرسش و پاسخ درباره الگوهای آماده روبُر( FAQ)
الگوهای آماده خیاطی روبُر با بهترین متد و کاملترین سایزبندی
برای مطالعه بیشتر در مورد زندگی نویسنده مجله بوردا مقاله زیر را مطالعه کنید:
در پایان:
به یقین در این زمینه، مجلات زیادی در کشورهای مختلف فعالیت دارند که برخی از آنها در سطح بینالمللی هستند و به زبانهای زندهی دنیا ترجمه میشوند. امروزه با وجود دنیای دیجیتال اکثر این مجله معروف مد و فشن در بسترهای دیجیتالی مخصوصا در اینستاگرام نیز فعالیت گستردهای دارند تا با جذب فالوور بیشتر به مشتری وفادار دست پیدا کنند.
مجله خواندنی روبُر
برای خواندن مطالب جذاب پوشش ملکه ها و رویدادهای مد و فشن و بوردا مجله معروف مد و فشن کلیک کند: